BLOG

Šta su Google paukovi i koja je njihova uloga?

Na internetu imamo prilike da se susretnemo sa velikim brojem podatka, ali pitanje je da li smo za našu pretragu uspeli da dobijemo sadržaj koji smo želeli.

Sa ciljem da korisnici dobiju upravo ono što traže na internetu koristi se:

SEO (Search engine optimization) – danas veoma aktuelna tema koja se odnosi na optimizaciju sajtova radi boljeg organskog pozicioniranja (neplaćene pozicije) u Google pretragama. Sve veći broj marketara se odlučuje za primenu osnovnih SEO tehnika na našem tržištu, koje je u tom pogledu još uvek nerazvijeno.

Google kao pretraživač, pomoću svojih “paukova” (robota) svakodnevno istražuje sadržaj na vašem sajtu i “indeksira” ga, kako bi ga ocenio i na taj način pozicionirao u odnosu na konkurenciju za određene upite.

Dakle, kompanija Google troši svoje resurse da ispita relevantnost web stranica putem spider-a, što i jeste današnja tema i nešto čemu ćemo se više posvetiti u nastavku teksta.

 

Uloga Google pauka je da istražuje internet i prikupi što više informacija

Google spideri (pauk, bot, robot) imaju zadatak da istraže tematiku svake web stranice na Internetu i prikupe što više informacija, kako bi kasnije korisnicima dali najrelevantniji odgovor na upite u pretrazi.

Sigurno vam se mnogo puta desilo da želite pronaći određenu informaciju na Google-u i ne dobijate pravi odgovor na svoje pitanje (upit, podnosno pretragu). Razlog tome je što spideri prethodno nisu uspeli da na Internetu pronađu relevantan sadržaj i pozicioniraju ga u sam vrh rezultata, odnosno na prvu stranicu Google-a.

Opisana pojava je naravno sve ređa, čak i na našem tržištu, zbog toga što su sajtovi sve bolje optimizovani i prilagođeni korisničkim pretragama.

 

Slikovit primer o tome šta spideri rade

Zamislite potpuno neorganizovanu biblioteku, gde nijedna knjiga nema svoje mesto. U ovom primeru, zadatak spidera je da što efikasnije organizuju biblioteku i rasporede knjige čitajući njihove naslove i kratak opis. Ukoliko želite da olakšate spideru da organizuje sadržaj, potrebno je da mu ponudite što jasniji uvid u naslov, opis i sadržaj vaše knjige.

Razlika u odnosu na internet i biblioteku je u tome što se kod prvog može pronaći mnogo nerelevantnog sadržaja za korisnike. Samim tim, zadatak spidera je da uvidi upravo tu relevantnost prepoznajući sadržaj, optimizovanost sajta i mrežu linkova između njih.

Oni su putem linkova povezani i jedni drugima daju na značaju prepoznajući se kao relevantni u određenoj oblasti.

Kada vaš blog tekst dobije link sa teksta načnog rada objavljenog na sajtu priznatog fakulteta, spideri će ga prepoznati kao relevantnog i dati mu na značaju!

Linkovi sa Wikipedia sajta takođe podižu autoritet sajta!

Ukoliko želite kvalitetne i relevantne linkove, potrebno je da potencijalni sadržaj za linkovanje bude što kvalitetniji i informativniji, o čemu će više reči biti nešto kasnije.

 

Kako mi možemo pomoći spideru da uvidi značaj naše stranice?

Google roboti ne pretražuju apsolutno sve što se nalazi na vašoj web stranici, dok ujedno daju prioritet određenim sajtovima i više resursa troše na njih, a razlog je relevantnost, koja se postiže kroz:

  • broj relevantnih linkova koji vode ka vašem sajtu;
  • broj posetilaca;
  • način na koji ste obavili tehničku optimizaciju kroz txt.fail.

Poslednja stavka se odnosi na serversko podešavanje sajta, koje ima za cilj da robotima ukaže na to koje stranice je potrebno da indeksiraju, odnosno ubace u ogromnu mrežu podataka.

Ukoliko želite da roboti indeksiraju vaše stranice i ubace ih svoju veliku bazu podataka, potrebno je da im date pristup za to, kako bi kasnije vi kao vlasnik sajta dobili mogućnost da se vaše stranice organski pozicioniraju nakon pretrage korisnika.

Još nekoliko korisnih saveta kako možete pomoći robotima u efikasnijem indeksiranju:

  • podesite optimalnu brzinu sajta – u suprotnom će spideri stići da indeksiraju manje stranica (URL-ova) na sajtu;
  • podesite i redovno ažurirajte sitemap-u (skup svih URL-ova, odnosno stranica i njihov hijerarhijski raspored);
  • što jednostavnija navigacija sajta značiće korisnicima i robotima.

 

Učestalost poseta robota i koliko je ovo važno?

Utvrdili smo veliki značaj posete robota ka sajtovima i čemu one služe, ali zbog čega je važna učestalost poseta?

Svaki sajt se redovno ažurira, daje nove i relevantne informacije korisnicima, objavljuje članke, dodaje nove proizvode, što jednosmerno znači kreiranje novih stranica i novih URL-ova, koje roboti moraju indeksirati.

Ažurno kreiranje novih stranica, optimizacija starih i obogaćivanje sadržaja doprineće češćim posetama robota!

Popularnost i autoritet sajta (domaint authority) takođe doprinose učestalosti poseta robota. Snaga autoriteta se povećava tako što na sajt dolaze linkovi sa drugih relevantnih sajtova, a kako bi to postigli potreban je kvalitetan i informativan sadržaj podoban za linkovanje i čitanje.

 

“Bele” i “crne” SEO tehnike (white hat i black hat)

Osim što je robotima potrebno dozvoliti pristup stranicama, kako bi bile prepoznate i ubačene u veliku mrežu podataka, postoje načini kako da se stranice na sajtu obogate i budu što relevantnije korisnicima.

Takozvana bela strategija se odnosi na stvaranje relevantnog sadržaja za korisnike i ostvarivanje dugoročnih ciljeva u cilju efektivnog marketinga. Sa druge strane, crna strategija ima za cilj obmanu spidera, što nije dozvoljeno.

Jednom kada pretraživači uoče ilegalno ponašanje na internetu kada se korisnicima prikazuje sadržaj koji nisu želeli da vide, Google će oboriti rangiranje sajta, njegovih stranica ili ga potpuno isključiti iz pretraživača.

 

Koji sve roboti postoje na internetu?

U tekstu smo se bavili Google robotima koji pretražuju sajtove na svom pretraživaču, dok se Google pretraživač najviše koristi u svetu i kod nas.

Googlebot se deli na dve vrste paukova: Google Desktop i Google Mobile.

Međutim, činjenica je da svaki pretraživač poseduje sopstvene robote, pa smo zbog toga radi boljeg razumevanja odlučili da predstavimo i druge robote i pretraživače:

  • Bingbot – za Bing pretraživač;
  • Yandexbot – za ruski pretraživač Yandex;
  • Baidu spider – za kineski pretraživač Baidu.

Nadamo se da smo vam na jasan način pružili osnovne informacije o tome šta su i koja je uloga Google paukova. Potrudite se da poštujući SEO pravila upadnete u oči robotima i nametnete se kao pravi favorit za pozicinoiranje na prvoj stranici Google-a.

Ukoliko vam je potrebna pomoć ozbiljne i pouzdane agencije za digitalni marketing, koja će odgovorno raditi na razvijanju i implementaciji SEO strategije, kontaktirajte nas, te se uverite i sami u profesionalnost našeg rada.

Nadamo se da vam je tekst bio koristan i zabavan, a za još više zanimljivog sadržaja, prelistajte našu blog sekciju. Ukoliko su vam potrebne usluge digitalnog marketinga, kontaktirajte našu agenciju za digitalni marketing, ORA digital.

KONTAKTIRAJTE NAS