BLOG

Šta je NFT i zbog čega je stekao toliku popularnost?

Verovatno da nema puno vas koji prate svetske digitalne trendove, a da nisu primetili bum koji je NFT napravio tokom cele 2021. godine, te nakon toga nastavio sa osvajanjem tržišta.

O čemu se ovde zapravo radi i čemu tolika popularnost?

Popularnost NFT-a se krije u tome što je ovim mehanizmom uspešno definisano vlasništvo nad digitalnim umetničkim delima. Samim tim, zahvaljujući NFT tokenima sada je moguće čak i u digitalnom svetu prepoznati koje su to kreacije originalne.

NFT tokeni bazirani su na Ethereum blockchain tehnologiji, koja omogućava da se pomenuta digitalna umetnička dela (animacije, video sadržaj, gifovi) “tokenišu” i postanu unikatna.

Hajde da vidimo kako je sve nastalo, šta je NFT, kako se od njega zarađuje i koje su najpoznatije kolekcije do sada.

 

Definisanje NFT-a i njegovi počeci

Počeci NFT-a u vezi su sa čuvenom serijom “kripto mačaka” nastalom 2016. godine, koja je sledeće 2017. uspela da nakupi novčanu vrednost ove NFT kolekcije na preko milion dolara.

Deluje suludo sama pomisao da je iko želelo da uloži toliki novac u neke digitalne kreacije koje se nalaze na internetu. Dakle, kada se nešto nalazi na internetu podložno je kopiranju nebrojano puta, pa se onda logički pitamo – u čemu je onda vrednost nečega što se može kopirati do iznemoglosti?

Stvar je u tome da su ove digitalne kreacije povezane sa digitalnim datotekama na blockchain-u, pa prema tome imaju jedinstveni kod urezan u svoj fajl.

To je ono što im daje na originalnosti. Upravo taj kod definiše digitalnu tvorevinu kao originalnu, iako pored nje može da postoji nebrojano mnogo kopija.

Jednom kada dođe do “tokenizacije” digitalne tvorevine, više neće biti moguća njena falsifikacija niti replikovanje, dokle god postoji blockchain.

 

Od čega je skraćeno NFT?

Radi još kvalitetnijeg pojašnjenja prirode NFT-a, na red je stigla definicija skraćenice o kojoj danas govorimo.

NFT = Non fungible token

– Šta uopšte znači fungible?

Fungible u prevodu na naš jezik znači fungibilno, dakle nešto zamenjivo. U slučaju NFT-a, se onda logički radi o nezamenjivim tokenima.

Tokeni su nezamenjivi, unikatni i autentični!

Zamislite sada da imate 200 dinara. Tih istih 200 dinara možete zameniti sa bilo kojom drugom novčanicom od 200 dinara, s obzirom da je njihova vrednost ista.

Sa druge strane, NFT nema definisanu vrednost, već je unikat, nešto autentično, čija vrednost može biti 2 dinara ili 2.000.000 dinara.

 

Kako zaraditi od NFT-a?

Sada kada smo razumeli šta je NFT, vreme je da se pozabavimo onim što je za sada njegova primarna namena – zarada.

Za početak je potrebno da otvorite svoj digitalni novčanik koga možete koristiti kao aplikaciju za telefon ili dodatak na internet pretraživaču. Instalacija je veoma jednostavna i samo treba pratiti korake.

Sledeći korak je kupovina jedne od kriptovaluta koje omogućavaju trgovinu NFT-em, a najčešće su u pitanju Ether ili Solana, čija je vrednost manja. Dakle, idealno bi bilo da imate Ether, ali za početak je sasvim dovoljna i Solana.

Vrednost ovih kriptovaluta možete pratiti na već ustaljenom tržištu.

Sada dolazimo do ključnog dela, a to je odabir pravog NFT-a koji će se kasnije isplatiti. Bitno je proceniti da li vrednost određenog NFT-a može da poraste i donese vam zaradu nakon što ga prodate.

 

Postoji nekoliko načina kako se može predvideti kretanje vrednosti NFT-a

U NFT svetu ne postoji ustaljeni princip zarade na osnovu koga vi možete biti potpuno sigurni u svoju investiciju, ali prateći sledeće korake koje smo naveli, možda vam se baš potrefi da vi budete taj srećni dobitnik.

Evo i nekoliko ključnih faktora:

  • praćenje trendova i ponašanje ljudi u kripto zajednici;
  • obim trgovine u određenom NFT projektu;
  • kakav je projekat za koji ste zainteresovani;
  • ko je njegov autor;
  • raritet digitalnih umetničkih dela – deluje da bi u ovom segmentu uloga grafičkog dizajna i drugih kreativnih metoda u digitalnom svetu mogla da ima veliki uticaj.

Za sam početak, važno je pratiti kakvo je interesovanje za određenim NFT kolekcijama sa kojima želite da trgujete. Najbolje se informisati preko Twitter-a i Discord-a, s obzirom da se ovde nalazi najveći broj informacija.

Takođe, znajte da se NFT retko prodaje kao zasebna jedinica, već u najvećem broju slučajeva pripada određenim projektima – tačnije kolekcijama. Što je veći obim trgovine kolekcijom koja vas interesuje, veće su šanse da ćete i sami zaraditi novac.

Pored obima trgovine, važno je proveriti i ko je autor NFT projekta. Što je njegovo ime poznatije u svetu biznisa, verovatno će za projektom i potražnja biti veća.

I za sam kraj, ali ne i najmanje važno raritet. Jedna kolekcija može imati i po 10.000 digitalnih kreacija, koje su naizgled poprilično slične zahvaljući tome što se zasnivaju na istom projektu baziranom na određenoj temi.

Međutim, unutar same kolekcije se javljaju kreacije koje su posebnije od drugih. Ukoliko kupite neku koja je veoma retka, na dobrom ste putu i da dobro zaradite.

 

Najzanimljiviji primeri iz sveta NFT-a

NFT može biti doslovno bilo šta što se nalazi u digitalnom svetu, što i jeste njegova najveća draž. Dakle, nemojte se iznenaditi ukoliko naletite na NFT gif, video zapis, odsečak iz igrice…

Za vas smo napravili listu na kojoj se nalaze neki od najprodavanijih NFT projekata do 2022. godine:

  • “Loot” – jedan od najmlađih NFT projekata, koji je zapravo društvena mreža;
  • “Bored Ape Yacht Club” – kolekcija smorenih majmunčića, koji vole da se druže;
  • “Art Blocks” – umetnička dela nastala korišćenjem algoritma;
  • “Crypto Punks” – algoritamski stvorene ilustracije pankera;
  • “Axie infinity” – online video igra.

Pored ovih napoznatijih projekata iz NFT sveta, koji su obeleželi njegovu kratku istoriju, 2022. godina nam donosi nova uzbuđenja i najvaljuje nove projekte. Evo i nekih na koje bi trebali da obratite pažnju:

  • “Lucky Block NFT”;
  • “Silks”;
  • “Awesome Possums”;
  • “VeeFriends”;
  • “Decentraland”.

Delovalo je u jednom trenutku da će NFT biti samo prolazni trend. Međutim, to se nije desilo, a njegova popularnost raste iz dana u dan. Sve je više različitih opcija kada su u pitanju kreacije i inovacije na ovom polju. Iako za sada dobra opcija za zaradu, deluje kao da NFT ima i mnogo većih potencijala, koji drastično mogu da utiču na svakodnevnicu kakvu poznajemo.

Nadamo se da vam je tekst bio interesantan, a ukoliko vas zanimaju korisne informacije iz sveta marketinga, posetite našu blog sekciju.

Takođe nas možete kontaktirati za širok spektar marketing usluga koje nudimo. Mi iz agencije za digitalni marketing, ORA digital smo tu za vas, spremni da zajedno uplovimo u svet digitalnog marketinga.

KONTAKTIRAJTE NAS